š¬ Ik neem het proces uit handen š¬
Als facilitator met ruime ervaring in marketing, ben ik er om jou te helpen. Zo ontstaat er ruimte voor jou en je team om te innoveren en je marketing te laten groeien.
Waarom heb je een facilitator nodig?
Bij de ontwikkeling van nieuwe proposities of marketingcampagnes is er vaak geen tijd om ideeen goed uit te werken of te testen. Dit kan je onnodig ontwikkel- en/of marketingbudget kosten. Met een facilitator creƫer je hier ruimte voor. Ik begeleid het creatieve proces en test de beste ideeƫn bij jouw klanten.
Met een externe facilitator creƫer je de ruimte om ideeƫn te ontwikkelen, te kiezen, uit te werken en te testen bij jouw klanten. Hierdoor bespaar je niet alleen kostbare tijd, je bespaard geld. De kosten voor het inhuren van een facilitator wegen niet op tegen een net niet goede lancering van een nieuw product/ dienst of een mislukte marketingcampagne, die vaak maanden voorbereiding kosten. Dankzij het vierdaagse proces weet je al snel aan welke knoppen je moet draaien om jouw ideeƫn succesvol in de markt te zetten.
Als externe facilitator sta ik buiten de cultuur van jouw organisatie en kan daardoor open en onafhankelijk vragen stellen en punten aandragen die anders onbesproken blijven. Een beetje poeren om het zo maar te zeggen. Verder ben ik Zwitserland, een neutrale derde partij zonder sterke affiliaties met betrokken stakeholders, wat bijdraagt aan een onpartijdige discussie en besluitvorming.
Als facilitator lees ik de dynamiek en sfeer tijdens de bijeenkomst en kan makkelijker ingrijpen als zaken niet duidelijk zijn, vastlopen of te saai worden. Zo blijft de effectiviteit van het overleg gewaarborgd. Hiervoor heb ik verschillende tools en technieken tot mijn beschikking.
Groepsdynamiek
In elke groep zitten stille muizen en brullende leeuwen. Je snapt wel wie de meeste aandacht opeist. Als facilitator zorg ik dat iedereen de kans krijgt om zijn of haar input te kunnen geven zonder overschaduwd te worden door een ander. Zo komen alle pareltjes boven drijven.
Je kent het wel, ben je net lekker bezig tijdens de workshop en dan komt er een onderwerp ter sprake waar de hele groep op doorgaat en dwaal je als groep af. Als facilitator help ik de discussie gefocust te houden en zorg ervoor dat alle neuzen weer dezelfde kant op staan om zo tot het gewenste resultaat te komen.
Tijdens creatieve sessies heb je vaak te maken met collegaās van verschillende afdelingen en/of andere stakeholders waar je wellicht nog niet veel mee hebt samengewerkt. Als facilitator help ik de processen in te richten om onderlinge samenwerking te bevorderen, nieuwe partnerschappen te creĆ«ren, eigenaarschap op te bouwen, en creativiteit & innovatie te stimuleren.
Het beheren van een grote groep kan uitdagend zijn en als facilitator kan ik helpen om de conversatie gaande te houden. Ervoor te zorgen dat iedereen de kans krijgt om te spreken en de groep op koers te houden.